Expliciete Directe Instructie
Als team zijn wij bezig met het verbeteren van onze instructie. Wij hebben gekozen voor het Expliciete Directe Instructiemodel, afgekort EDI.
Een EDI les is als volgt opgebouwd:
- het lesdoel wordt expliciet met de kinderen gedeeld; door voor te lezen of op het bord te schrijven.
- het activeren van voorkennis van de leerling. De leerlingen krijgen een opdracht die aansluit bij de te geven les om te kijken of zij de benodigde kennis al in huis hebben.
- het onderwijzen van het concept en de vaardigheid.
- het belang van de les wordt zichtbaar.
- door middel van de begeleide inoefening nemen de leerlingen het toepassen van de leerstof over. Ondertussen controleert de leerkracht telkens of ze het correct doen en begrijpen.
- tijdens de lesafsluiting maken de leerlingen de opdrachten of beantwoorden vragen om te laten zien dat ze het lesdoel beheersen. Daarna mogen ze zelfstandig verder aan de slag.
- de leerlingen waarbij bij de lesafsluiting bleek dat ze het lesdoel nog niet voldoende beheersen, krijgen een verlengde instructie van de leerkracht. Met deze instructie willen wij de leerlingen doelgericht aan de slag laten gaan en actief aan de instructie laten deelnemen. Wij willen hiermee de lesactiviteit vergroten en zorgen voor succeservaringen en het verbeteren van de leerprestaties.
In dit traject worden wij begeleid door de Rolfgroep. Naast de invulling van de studiedagen met EDI, worden er ook lesobservaties uitgevoerd.
Tevens wordt er gebruik gemaakt van het wisbordje in de EDI les.